Samen werken aan meer wooncomfort
Fijn dat er bewonersbegeleiders zijn

Samen werken aan meer wooncomfort

Je ontzorgen, dat kunnen de bewonerscoördinatoren van ToekomstGroep zeker. Jack Bos, bewonerscoördinator voor, het inmiddels afgeronde project Euratomplein in Heemskerk, was dagelijks aanwezig op de locatie en weet haarfijn wie er achter elke deur woont. We spraken hem, Peter van der Gaag (bewoner en lid van de klankbordgroep Euratomplein) samen met Pieter Buis (Res & Smit), projectmanager voor wooncorporatie Woonopmaat dit najaar over het belang van bewonersbegeleiding tijdens dit project.

Over de verduurzaming van het Euratomplein
Eind 2023 is er gestart met de renovatie van 234 woningen en de gezamenlijke ruimtes van twee grote portiekflats in Heemskerk, beter bekend als de ‘Stationsflat’ en ‘Dorpsflat’, verwijzend naar de ligging van de flats. De woontorens zijn gebouwd rond 1980 en in 2014 gerenoveerd. Nu, tien jaar later, zijn deze flats verduurzaamd maar met als belangrijk uitgangspunt dat het ook ten goede komt aan het wooncomfort van de bewoners. Naast het plaatsen van isolatieglas zijn de voordeuren ook vervangen. De schuifpui naar het balkon is weggehaald en er is een openslaande deur voor teruggekomen. Voor de kerst werd dit grote project afgerond met een feestelijk moment voor alle betrokkenen en dus ook de bewoners.

Verduurzamen met wooncomfort voor de bewoners
Naar de bewoners luistert de wooncorporatie goed; “Het wooncomfort van bewoners is belangrijk voor Woonopmaat. We zijn er voor bewoners en proberen zoveel als kan naar hen te luisteren.”, aldus Pieter. In aanloop naar het project zijn Woonopmaat, ToekomstGroep en de klankbordgroep met elkaar in gesprek gegaan over de nodige aanpassingen. “Veel bewoners hadden last van kou in hun slaapkamer. Het verzoek kwam van de bewoners zelf om dit mee te nemen in de werkzaamheden. Daarop hebben we de woning nu voorzien van extra isolatie aan de voorgevels.”, vertelt Jack. “Ja, en veel bewoners klaagden over de schuifpui naar het balkon. Die is nu ook vervangen”, vult Peter hem aan. Pieter: “De klankbordgroep heeft goed contact met ons en we hebben van tijd tot tijd een vergadering, dat komt de samenwerking met elkaar ten goede.”.

V.l.n.r. Jack Bos, Peter van der Gaag en Pieter Buis

Bouwbedrijf dat goed met mensen omgaat
De klankbordgroep heeft over veel dingen dus mee kunnen denken en beslissen. Maar het werkt ook andersom. Bewoners weten de leden van de klankbordgroep goed te vinden. “Ze komen vaak naar je toe op de galerij of op straat. Ik verwijs dan door bij wie ze moeten zijn als ze vragen hebben. ToekomstGroep doet niet moeilijk als het gaat om een simpel klusje.”. “Voor ons is het loshalen van raamdecoratie of iets dergelijks zo gedaan. Daar moeten we niet moeilijk overdoen. We komen bij de mensen binnen, vragen ze alles netjes weg te zetten zodat wij ons werk kunnen doen. Dan is het toch zo gepiept om bewoners met dit soort kleine dingen te helpen.” Peter heeft dit zelf ook ervaren; “We kregen nieuwe voordeuren maar de sloten werden behouden. Ik had soms moeite met mijn slot en toen ik dit aangaf bij een medewerker van ToekomstGroep stond hij vijf minuten later bij mij aan de deur met een nieuw slot, geweldig! En alle mannen groeten je ook gewoon op straat, dat maakt het zo vertrouwd. Ze weten wie je bent”. “We kunnen niet altijd alles oplossen. Soms ligt het probleem niet bij ons, bijvoorbeeld een lekkage. Mensen denken dan dat het door onze werkzaamheden is ontstaan maar dan zien wij dat er een andere oorzaak is, in die gevallen moeten wij ook doorverwijzen” aldus Jack. Pieter vindt het fijn dat een bouwbedrijf zo goed weet hoe je met mensen omgaat. Het is lang niet meer alleen verstand hebben van bouwen of bewoners informeren. Echt communiceren en persoonlijke interesse voor de bewoners is tegenwoordig noodzakelijk bij bewoonde verduurzamingsprojecten.

Aandacht voor bewoners
Jack kan in zijn rol de wooncorporatie echt ontzorgen en specifiek de bewonersbegeleider die veel bewoners op meer plaatsen in de gemeente bediend. Jack heeft heel veel contact met de bewoners. Hij gaat bij hen op bezoek, doet de warme opnames en haalt voorafgaand aan bouwvergaderingen ook input van de bewoners op. Hij kondigt ruim vooraf, een week vooraf en de dag voor de werkzaamheden de komst van zijn collega’s aan. En op de ochtend zelf is hij er ook bij voordat ze gaan beginnen aan de woning. Mocht het echt niet lukken om mensen mee te krijgen in de werkzaamheden dan heeft hij ook veel contact met de woonbegeleider en sociaal buurtbeheerder. Jack komt achter de voordeur van de bewoners en kan zo support bieden aan hen. Er zijn een aantal bijzondere gevallen, van drugsverslaafden tot hoarders (verzamelaars) die net even meer begeleiding nodig hebben. Vaak met grote dank en lof van de betreffende bewoner als resultaat (zie het kader).

De bewonerscoördinator van ToekomstGroep heeft mij bewezen dat tijdens een renovatieproject het sociale vlak niet wordt vergeten. Mijn appartement was vervuild en ToekomstGroep heeft ervoor gezorgd dat alles werd uitgeruimd. Dat was voor mij de eerste stap richting de opwaartse spiraal van mijn leven. Daarnaast hebben ze mij ook met de ‘altijd-voor-je klaarstaan’ medewerkers van Stichting MET Heemskerk in contact gebracht, en Woonopmaat zelf heeft ook een positief steentje bijgedragen. Dank aan iedereen die in mij heeft geïnvesteerd, en dit nog steeds doen.
- Peter K.–


De naam van de bewoner anonimiseren we bewust. Volledige naam bekend bij afdeling bewonerscoördinatie van ToekomstGroep.

“Jack, maar ook de andere bewonerscoördinatoren zorgen er echt voor dat de werklieden naar binnen kunnen om aan het werk te gaan, dat de planning klopt en dat mensen met vertrouwen de sleutel inleveren. Voor Woonopmaat is het heel belangrijk dat bewoners vertrouwen hebben in hun wooncorporatie, daar doen we dan ook veel voor om bij te dragen aan het creëren van vertrouwen.”, sluit Pieter af.

De Huiskamer om het gesprek met bewoners aan te gaan
Nieuw in dit project was de Huiskamer, bedacht met de klankbordgroep, woonbegeleider van Woonopmaat en de bewonerscoördinator van ToekomstGroep. De Huiskamer dient als uitwijk mogelijkheid voor bewoners die even de rust of stilte nodig hebben, een praatje met buurtgenoten willen maken of om stress bij hun huisdieren te voorkomen. De ruimte is samen met bewoners ingericht en MET Heemskerk heeft hier ook een werkplek gecreëerd. Ook Jack was hier veel en op vaste tijden, samen met de bewonersbegeleider van Woonopmaat, te vinden zodat bewoners bij hen terecht konden.

Er wordt veel gecommuniceerd; via brieven, een informatiescherm  in de hal en klemborden bij de hoofdentree en in alle liften. Voornamelijk in het Nederlands, maar ook in het Engels. “Soms is taal echt een barrière maar met Google Translate app kan je een aardig gesprek voeren”, aldus Jack. “en soms moet de bewoner ontzettend lachen om de vertaling van Google, haha”.